Glutation najsilniejszy antyoksydant

0
13

Glutation jest niezwykle ważny dla prawidłowego funkcjonowania systemu antyoksydacyjnego. To jeden z najsilniejszych i najbardziej wartościowych antyoksydantów, który potrafi sprawić, że witamina C może występować w organizmie niczym akumulatorek wielokrotnego zastosowania.

Jakie sytuacje prowadzą do wystąpienia niedoboru glutationu w organizmie?

W skład glutationu wchodzą trzy aminokwasy. Należą do nich kwas glutaminowy, cysteina oraz glicyna. Glicyna i kwas glutaminowy są produkowane przez wątrobę samodzielnie, natomiast cysteina musi być pozyskiwana z metioniny, która jest zaliczana do jednego z dziesięciu egzogennych aminokwasów. Egzogennych, czyli takich, których ludzki organizm nie jest w stanie zsyntetyzować.

W przypadku, gdy metionina nie jest spożywana w dostatecznych ilościach, dochodzi do tego, że organizmowi brakuje cysteiny, a co za tym idzie, komórki nie są w stanie wyprodukować glutationu. Może się to zdarzyć w takich sytuacjach, jak czas niewłaściwego odżywiania, brak mięsa i jajek w posiłkach, głodówki czy stosowanie diety wegetariańskiej, która zawiera nieodpowiednio dobrane białka roślinne, pozbawione metioniny. Zużycie glutationu wzrasta poza tym w czasie nadmiernego wysiłku fizycznego. Do powstania jego niedoboru prowadzą także ciężkie choroby, urazy, zatrucia, zakażenia, chemioterapia i radioterapia przeciwnowotworowa.

Z czego można czerpać czysty glutation?

Glutationu nie można po prostu spożywać, ponieważ tak naprawdę nie zostanie wchłonięty z przewodu pokarmowego. W dużych ilościach występuje na przykład:

  • w mięsie
  • awokado
  • czosnku
  • wątróbce
  • szparagach
  • kapuście
  • cebuli
  • brokułach,

jednak nie dotrze do krwiobiegu. W czasie trwania procesów związanych z trawieniem glutation zostanie sprowadzony do trzech aminokwasów już w jelicie cienkim. Wymienione powyżej produkty, chociaż nie zapewnią dostarczenia glutationu, mogą stać się źródłem pozyskiwania cysteiny. Ona z kolei – dzięki szybkiemu wchłanianiu się – przyczyni się do powstania nowych cząsteczek glutationu w różnych komórkach.

Glutationowi nie służą wysokie temperatury, ponieważ prowadzą do jego rozkładu. Warto mieć świadomość, że nie będzie znajdował się w żadnych gotowanych, smażonych lub pieczonych produktach. Glutation nie występuje poza tym w wysoko przetworzonej żywności. Nie można go dostarczyć także w postaci suplementu diety. Najlepszym źródłem glutationu jest cysteina pozyskiwana z metioniny. Glutation może być podawany w trakcie nebulizacji (wziewnie) i chociaż zakres jego działania ograniczy się do dróg oddechowych, to stanie się pomocny w różnego rodzaju alergiach, będzie wspomagał leczenie mukowiscydozy bądź astmy.

Cysteina i metionina – sposoby pozyskiwania

Budulcem ludzkiego białka może być dwadzieścia aminokwasów, jednak tylko cysteina i metionina zawierają siarkę. Swoje niezwykłe właściwości glutation zawdzięcza właśnie siarce. Niemal wyłącznym źródłem cysteiny jest metionina, która musi być dostarczana w postaci pożywienia bogatego w ten aminokwas. Metionina występuje na przykład w żółtkach jajek oraz w szparagach, przy czym dobrze byłoby wiedzieć, że dla jej pozyskania, należy spożywać jajka gotowane na miękko. Można ją także czerpać z mięsa, ryb, nabiału, orzechów, fasoli, sezamu czy soi.

Zachodzące w komórkach reakcje chemiczne wywierają ogromny wpływ na ludzki organizm. Jest on szczególnie widoczny w przypadku systemu antyoksydacyjnego. Nie ulega wątpliwości, że komórki do życia potrzebują glutationu, który dzięki swoim właściwościom zapewnia im przetrwanie.