Zdrowotne właściwości pora

0
94
por

Dlaczego warto jeść pory?

Pory należą do tej samej rodziny warzyw co szczypiorek, cebula i czosnek. Można je jeść na surowo lub w wersji gotowanej, nadając potrawą wartości smakowych. Z powodzeniem są wykorzystywane już od ponad 3000 lat.
Wartość odżywcza w 100 gramach porów:
83 g wody
1 g bialka
2 g błonnika
Są bogatym źródłem minerałów oraz witamin:

  • witaminy A
  • witaminy B6
  • witaminy C
  • witaminy K
  • Zawierają również żelazo, wapń , magnez i mangan

Korzyści zdrowotne z jedzenia pora:

1. Działa przeciw nowotworowo
Por zawiera siarczki allilowe o właściwościach przeciwnowotworowych. Jedzenie pora zmniejsza ryzyko wystąpienia raka żołądka, prostaty i okrężnicy.
2. Chronią serce
Zapobiegają wystąpieniu takich chorób jak: miażdżyca, udar i niewydolność serca.
3. Działanie antyseptyczne
Podobnie jak cebula i czosnek, również pory wspomagają organizm w walce z infekcjami.
4. Chroni układ pokarmowy
Por zawiera probiotyki, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Wspomaga wydzielanie soków trawiennych.
5. Reguluje cholesterol
Regularne spożywanie pora zmniejsz poziom złego cholesterolu (LDL) a zwiększa poziom dobrego (HDL)
6. Wskazany w ciąży
Zawiera kwas foliowy niezbędny w czasie ciąży. Prawidłowy poziom kwasu foliowego zmniejsza ryzyko wad rozwojowych.
7. Dba o kości
Dzięki zawartości wapnia i magnezu.
8. Zapobiega anemii
Dzięki zawartości żelaza, zapobiega niedokrwistości , a występująca w nim witamina C wspomaga wchłanianie żelaza w organizmie.

Por dostępny jest u nas przez cały rok, więc warto korzystać z jego dobrodziejstw szczególnie jesienią i zimą, kiedy brak nam innych źródeł witamin i minerałów.

Źródło: http://www.ehealthzine.com/8-health-benefits-of-leeks.html