Co to jest ketoza i jaki ma wpływ na organizm?

0
232
ketoza

Okazuje się, że tłuste jedzenie może być zdrowe. Im więcej je się zdrowego tłuszczu, tym więcej siły ma się w ciągu dnia i przy okazji można zrzucić parę kilogramów.
Co to znaczy „ketoza” i jaki ma wpływ na organizm?

Ketoza co to?

Ketoza to stan metaboliczny, który występuje, gdy przestrzega się diety opartej wyłącznie na zdrowych tłuszczach. Ta szczególna forma odżywiania nazywana jest dietą ketogenną. Dzięki temu węglowodany prawie całkowicie znikają z diety.

dieta keto

Ketoza – korzyści

Jeśli brakuje węglowodanów, organizm przekształca metabolizm energetyczny w tzw. ketozę i czerpie swoją moc prawie wyłącznie z tłuszczu. Stan ketozy jest również nazywany „metabolizmem głodowym”, ponieważ organizm przechodzi na metabolizm ketogeniczny podczas postu. Ketoza nie tylko atakuje tłuszcz w organizmie, ale także poprawia siłę psychiczną.

Korzyści z ketozy:

  1. Wzrost mocy,
  2. Zmniejszenie stresu oksydacyjnego,
  3. Bardzo dobre zaopatrzenie mózgu w ATP (nośnika energii),
  4. Zwiększone spalanie tłuszczu,
  5. Brak wahań insuliny.

Jak działa ketoza?

Aby zrozumieć ketozę, należy najpierw zrozumieć, jak działa ludzki metabolizm. W trakcie cyklu kwasu cytrynowego i cyklu energetycznego, organizmu przetwarza różne produkty w mitochondriach w celu wytworzenia energii.

Produktem końcowym jest „ATP”, nośnik energii do mózgu i mięśni. Glukoza (cukier) lub tłuszcz są spalane jako paliwo w cyklu kwasu cytrynowego. Produkty przekształcane w cyklu kwasu cytrynowego mogą pochodzić z glikolizy lub z ketozy.

Energia z tłuszczów jest bardziej efektywna. Ciała ketonowe, które powstają w ketozie, można przekształcić w energię w 3-5 krokach. W przypadku glikolizy jest to aż 26 kroków. Ciała ketonowe mogą być zatem znacznie szybciej przekształcane przez mózg i mięśnie. Mają jeszcze jedną zaletę – są rozpuszczalne w wodzie i dzięki temu mogą przekraczać barierę krew-mózg i być przenoszone przez krew.

Ciała ketonowe, które powstają w wątrobie podczas ketozy, a mianowicie acetooctan, aceton i 3-hydroksymaślan, można rozumieć jako przenośną formę tłuszczu. Jest to bardzo korzystne, a przede wszystkim oszczędza czasochłonne procesy konwersji, a tym samym energię i czas.

Dzięki temu ketony mogą być transportowane do mózgu i mięśni wraz z pożywieniem natychmiast po spożyciu, gdzie można je przekształcić w energię w rekordowym czasie. Tłuszcze do wytwarzania energii mogą pochodzić z pożywienia lub z tkanki tłuszczowej organizmu.

Kiedy organizm się przyzwyczai do ketozy, dostępnych jest więcej enzymów do konwersji tłuszczów, co w naturalny sposób zwiększa spalanie tłuszczu. Wiele osób zna już tę zasadę odchudzania z diety niskowęglowodanowej, która również w dużej mierze eliminuje węglowodany.

dieta pudełkowa ketogeniczna

Które tłuszcze należy spożywać?

Aby wejść w ketozę, oprócz niewielkiej ilości węglowodanów, należy spożywać dużą ilość zdrowych tłuszczów. Badania zalecają ilości od 60 do 80%. Już ​​około 65% tłuszczu z całkowitej liczby kalorii wystarczy, aby wejść w ketozę.

Należ używać odpowiednich i zdrowych tłuszczów, takich jak olej kokosowy, oliwa z oliwek. Wiele osób nadal uważa te tłuszcze za tuczące, dlatego pierwsze dni na diecie ketogenicznej często mogą wydawać się nieco trudne.
Jeśli spojrzeć na wybór żywności, jest on duży. Szczególnie odpowiednie jako dostawcy energii są awokado, orzechy i ryby.
Dodatkowo w jadłospisie powinny znaleźć się jajka i duże ilości warzyw, aby dostarczać organizmowi odpowiednią ilość białka i witamin. Jeśli spojrzeć wyłącznie na bilans energetyczny, dieta ketogeniczna jest zdecydowanie bardziej wydajnym i stabilnym dostawcą paliwa. Problemy mogą jednak leżeć w praktycznym stosowaniu diety. Wyrzeczenie się węglowodanów jest trudne w życiu codziennym, zwłaszcza gdy ktoś jest bardzo aktywny.

Ketoza – dla kogo jest odpowiednia?

Dlatego ketoza jest również idealna dla tych, którzy chcą zredukować tkankę tłuszczową i schudnąć. Wysoka zawartość tłuszczu w pożywieniu sprawia, że ​się chudnie, a nie tyje, polegając na odpowiednich tłuszczach.

Wielu sportowców stosuje dietę ketogenną w celu utraty wagi (np. przed zawodami lub w sportach wytrzymałościowych) ze względu na wyższą gęstość energetyczną kwasów tłuszczowych w porównaniu z cukrem.