Dieta jajeczna – czy jest skuteczna i bezpieczna?

0
48
dieta jajeczna
dieta jajeczna

W ostatnim czasie bardzo popularna stała się dieta jajeczna. Oczywiście już po nazwie można stwierdzić, na czym ona polega. Czy taki sposób żywienia jest zdrowy? Jakie efekty można uzyskać, będąc na diecie jajecznej?

Dieta jajeczna – zasady

Jest kilka wariantów diety jajecznej. Jednak każda z nich opiera się na jedzeniu w ciągu dnia jajek. Dzięki takiej diecie można zrzucić zbędne kilogramy. Jest to oczywiście idealna kuracja dla osób, które uwielbiają jajka. Jest to monodieta, czyli opiera się ona na spożywaniu jednego produktu lub określonej grupy produktów spożywczych. Oprócz jajek można również dołączyć do jadłospisu chude mięso i ryby oraz warzywa i niektóre owoce.

Warianty diety jajecznej

Jedną z odmian tej diety jest dieta grejpfrutowo-jajeczna. Codzienne posiłki obfitują w białko i posiadają niewielkie ilości węglowodanów. Do każdego posiłku oprócz jajka należy zjeść pół grejpfruta. Innym wariantem jest dieta winno-jajeczna, która z oczywistych względów nie należy do najzdrowszych. W ciągu całego dnia powinno się wypić butelkę wina, a jeść można tylko jajka. Takie menu nie jest polecane, gdyż może doprowadzić do pogorszenia stanu zdrowia. Najpopularniejszą wersją jest tradycyjna dieta jajeczna, w której do jajek można dołączyć również inne produkty bogate w białko. Jest także ekstremalna wersja diety jajecznej, w której można jeść wyłącznie jajka i pić wodę.

Efekty diety jajecznej

Będąc na diecie jajecznej, można zrzucić zbędne kilogramy w krótkim czasie. Na początku traci się dość szybko wagę, a potem ten proces zwalnia. Jednak szybkie efekty to nie wszystko. Dzięki wysokiej zawartości białka organizm nie odczuwa głodu, a tkanka tłuszczowa jest spalana w dość szybkim tempie. Niektóre osoby potrafią w ciągu dwóch tygodni zrzucić około 4 kilogramów. Jest to wielkość, która jest dla organizmu odpowiednia, gdyż zbyt szybka utrata wagi może osłabić mięśnie i pogorszyć przemianę materii.

Skuteczność diety jajecznej

Każda dieta przyniesie oczekiwane efekty, jeśli będzie przestrzegana. Dotyczy to także diety jajecznej, która pozwala szybko stracić na wadze. Najlepiej po jej zakończeniu nadal przestrzegać kilku reguł. Przede wszystkim warto wyeliminować na stałe z jadłospisu słodycze, napoje gazowane i fast foody oraz żywność wysoko przetworzoną.

Czy dieta jajeczna jest bezpieczna?

Jak w przypadku każdej diety należy zawsze skonsultować jej stosowanie z dietetykiem lub lekarzem. Drastyczne zmiany żywieniowe mogą doprowadzić do osłabienia organizmu. Dieta jajeczna opiera się na spożyciu około 1000 kalorii dziennie, co nie jest odpowiednie dla każdej osoby. Jest to również dieta, która nie dostarcza niezbędnych witamin i minerałów do organizmu. Dlatego przechodząc na nią, należy suplementować i uzupełniać niedobory składników mineralnych. Stosując dietę jajeczną przez dłuższy czas, można odczuwać nieprzyjemne objawy. Pojawiają się często zaparcia i bóle głowy. U wielu osób może dojść do odwodnienia organizmu lub wystąpienia nudności. Dodatkowo w związku z niewielką ilości kalorii spada poziom energii i może pojawić się złe samopoczucie.

Grejpfruty w diecie jajecznej

W jednej z odmian diety jajecznej występują grejpfruty. Są to owoce, które mają dużo witaminy C i działają stymulująco na metabolizm. Sama dieta jajeczna jest bardzo wymagająca i trudna. Nie powinno się być na niej zbyt długo, gdyż skutki uboczne mogą być dość mocno odczuwalne. Czasami po zakończeniu diety dochodzi do efektu jojo, dlatego należy się bardzo pilnować po zakończeniu odchudzania. Zresztą jak w przypadku każdej innej diety.

Jak prawidłowo przygotować się do diety jajecznej?

Każda dieta jest wymagająca. Nie każdy może także przejść na daną dietę. Najlepiej spotkać się z dietetykiem i ustalić szczegółowo przebieg i długość kuracji. Ważne jest także monitorowanie podczas odchudzania stanu zdrowia oraz samopoczucia. Zbyt szybka utrata wagi może doprowadzić organizm do wycieńczenia. Warto także zrobić podstawowe badania, dzięki którym będzie można ocenić, czy organizm jest gotowy do przejścia na restrykcyjną dietę.