Dieta ketogeniczna – popularna dieta niskowęglowodanowa

0
128
keto sałatka z kurczakiem

Dieta ketogeniczna jest przez wielu uważana za cudowną dietę umożliwiającą szybkie odchudzanie. Ale co sprawia, że ​​ta ekstremalna dieta jest tak popularna i jakie ma zalety i wady?

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta keto to forma diety niskowęglowodanowej i niskocukrowej, ale bardzo wysokotłuszczowej.
Opiera się na spożyciu pokarmów wysokotłuszczowych. Brak węglowodanów zmienia metabolizm i prowadzi do tak zwanej „ketozy”.
Czym właściwie jest ketoza? W normalnych warunkach organizm pozyskuje energię z węglowodanów zawartych w pożywieniu czyli jest uzależniony od podaży węglowodanów. Jeśli ich brakuje, organizm musi pomóc sobie w inny sposób.
W wątrobie tłuszcze są przekształcane w tak zwane ciała ketonowe, które zamiast węglowodanów są używane do wytwarzania energii, a także do utrzymania sprawności mózgu. Ten stan produkcji energii nazywany jest „ketozą”. Dieta ketonowa opiera się na ketozie. Ciało potrzebuje trochę czasu, aby przyzwyczaić się do tego zmienionego procesu.
Z powodu braku węglowodanów organizm spala więcej tłuszczu jako źródła energii. Sprawdź także: dieta pudełkowa ketogeniczna.

Jak wygląda dieta ketonowa?

Podczas diety ketogenicznej zapotrzebowanie energetyczne wygląda w następujący sposób:

  • Tłuszcze – 60 procent
  • Białka – 30 procent
  • Węglowodany – 10 procent

ketoza

Które produkty są zakazane?

Ci, którzy chcą stosować dietę ketogeniczną, muszą zrezygnować z pokarmów zawierających węglowodany. W menu diety ketogenicznej nie występują następujące produkty spożywcze:

  • Zboża: makaron, ryż, musli
  • Rośliny strączkowe: groch, fasola, soczewica, ciecierzyca
  • Warzywa bulwiaste / korzeniowe: ziemniaki, marchew, pasternak
  • Słodycze, napoje bezalkoholowe i słodkie napoje owocowe, ciasta
  • Owoce: owoce o wysokiej zawartości cukru, takie jak jabłka, banany i ananasy
  • Niezdrowe tłuszcze: majonez, przetworzony olej roślinny
  • Gotowe dania i mieszanki przypraw: często zawierają dużo cukru
  • Alkohol
  • Produkty dietetyczne o niskiej zawartości tłuszczu i beztłuszczowe

Jakie pokarmy są dozwolone?

Lista zabronionych pokarmów jest długa, ale jest jeszcze dużo produktów, które powinny często lądować na talerzu:

  • Mięso: mięso czerwone, stek, szynka, boczek, kurczak, indyk
  • Ryby tłuste: łosoś, pstrąg, tuńczyk, makrela
  • Produkty mleczne: masło, śmietana, sery (cheddar, kozi, serek śmietankowy, mozzarella)
  • Jajka
  • Orzechy i nasiona: orzechy włoskie, migdały, pestki dyni, nasiona lnu, nasiona chia
  • Warzywa (o niskiej zawartości węglowodanów): zwłaszcza zielone warzywa, pomidory, cebula i awokado
  • Zdrowe oleje: oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, olej kokosowy i olej z awokado
  • Przyprawy: sól, pieprz, zioła
  • Owoce: owoce o niskiej zawartości cukru w ​​małych ilościach, np. jagody

Jakie są zalety diety ketogenicznej?

dieta pudełkowa ketogeniczna

Takie skrajne wyrzeczenie nie powinno pójść na marne. Jakie są więc zalety tej formy żywienia? Przede wszystkim, dzięki diecie można schudnąć.
Słowo „dieta” już sugeruje, że ta forma odżywiania może pomóc schudnąć, a tym samym przeciwdziałać otyłości. Niektóre badania wykazały nawet, że dieta ketogeniczna jest znacznie bardziej skuteczna niż dieta niskotłuszczowa.
Niższy poziom cukru we krwi i lepsza tolerancja insuliny również odgrywają ważną rolę w popularności diety ketogenicznej.
Wykazano, że dieta ketogeniczna jest szczególnie skuteczna w cukrzycy typu 2: insulinooporność może się zmniejszyć o ok. 75 procent, a zwiększone spalanie tłuszczu pozytywnie wpływa na wagę pacjentów – otyłość jest jedną z przyczyn cukrzycy typu 2.
Dieta keto od dawna jest zalecana dzieciom z padaczką lub osobom z chorobą Alzheimera.
Wykazano również, że jest skuteczna w przypadku innych chorób:
Choroby serca: dieta ketogeniczna obniża tkankę tłuszczową, ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi oraz poprawia poziom cholesterolu HDL,
Trądzik: niski poziom insuliny i spożycie niewielkiej ilości cukru lub żywności przetworzonej przemysłowo mają pozytywny wpływ na cerę,
Rak: w niektórych badaniach wykazano, że dieta ketogeniczna spowalnia wzrost guza. Jest to jednak tylko środek wspomagający i nie powinien być stosowany jako substytut terapii medycznej.

Jakie są wady diety ketogenicznej?

Ponieważ dieta, która jest tylko bogata w tłuszcz, może prowadzić do złogów w naczyniach krwionośnych, co z kolei może zwiększać ryzyko udaru i zawału serca. Produkcja kwasu moczowego wzrasta wraz z dietą ketogenną, co zwiększa ryzyko wystąpienia choroby dny moczanowej.