dieta paleo

Biały chleb, soki owocowe, ciastka, czy niskotłuszczowe jogurty to elementy naszej diety, które spożywamy codziennie. Niestety są to produkty, które są bardzo mocno przetworzone, a co za tym idzie – ich spożywanie nie jest korzystne dla naszego organizmu. Założeniem diety paleo jest rezygnacja właśnie z takich pokarmów. Co jeść na diecie paleo, a czego unikać?

Dieta paleo – zasady

Dieta paleo inaczej nazywana jest paleolityczną, czyli pochodząca z diety jaskiniowców, którzy chcąc zdobyć pożywienie musieli je sobie upolować. Oczywiście w założeniach diety nie jest samodzielne polowanie. Ważne jest jednak zdobywanie pokarmów, które są w jak najmniejszym stopniu przetworzone.

Założenia diety paleolitycznej

Ważnym założeniem diety paleo jest również aktywność fizyczna. Trzeba pamiętać, że ludy pierwotne chcąc zdobyć pożywienie musiał się bardzo natrudzić. Dziś najczęściej spędzamy czas w pozycji siedzącej, a ruch nie jest dla nas najważniejszy. Kiedyś ludzie nie musieli borykać się z problemem nadwagi, dziś otyłość jest uznana za jedną z najgroźniejszych chorób cywilizacyjnych.

Ważnym elementem diety paleo jest unikanie używek. Picie alkoholu, palenie papierosów nie jest dozwolone. Ważne jest również ograniczenie picia kawy i herbaty.

Zobacz także: Dieta niskowęglowodanowa

Węglowodany na diecie paleo

Jedna z najważniejszych zasad diety paleo jest unikanie węglowodanów, a wprowadzenie do codziennego jadłospisu białka. Konieczne jest również unikanie produktów zbożowych, które zostały wysoko przetworzone. Pieczywo, kasze, makarony czy produkty takie jak kluski, pierogi czy kopytka należy wykluczyć z diety.

Wzorując się na zamierzchłych czasach zwolennicy diety paleo głoszą konieczność zredukowania ilości posiłków. Posiłki powinny być większe objętościowo, ale spożywane rzadko.

Jakie produkty jeść na diecie paleo, a jakich unikać?

Dieta paleo nie jest przeznaczona ani dla wegetarian ani wegan. Należy w niej spożywać duże ilości mięsa oraz ryb. Cielęcina, dziczyzna, drób, wołowina, czy jagnięcina powinny znajdować się w menu. Warto również pamiętać o rybach takich jak:

  • śledź,
  • dorsz,
  • łosoś,
  • sielawa,
  • pstrąg,
  • halibut,
  • węgorz
  • fladra.

Warto również do diety wprowadzić owoce morza. Krewetki, małże, ośmiornice, kalmary, mule czy ostrygi będą mile widziane.

Jakie tłuszcze jeść na diecie Paleo

Ważnym elementem diety są również tłuszcze. Należy jednak pamiętać, by skoncentrować się na tłuszczach nasyconych. Warto jeść smalec, słoninę, łój gęsi, masło oraz oleje roślinne nierafinowane.

Czy można jeść na warzywa

W diecie paleo nie może również zabraknąć warzyw i owoców. Należy jednak koncentrować się raczej na warzywach, gdyż owoce są naturalnym źródłem fruktozy. Ważne jest również, by korzystać z owoców, które rosną w naszej strefie klimatycznej. Owoce i warzywa egzotyczne nie są w diecie pożądane.

Zobacz także: Dieta jajeczna

Jedzenie warzyw i owoców powinno być oparte na sezonowości. Należy korzystać z tego, co akurat jest w naturze. Buraki, kapusta, pietruszka, marchew, kalarepa, kabaczek, bakłażan, brokuły, jarmuż, cebula, papryka, dynia, cykoria, szpinak – to wszystko warzywa, które na stałe powinny funkcjonować w diecie paleo.

Grzyby na diecie – czy można je jeść

Ważnym elementem diety paleo są również grzyby. Stanowią źródło mikroelementów, a także urozmaicają jadłospis. Warto wybierać:

  • pieczarki,
  • borowiki,
  • rydze,
  • kurki,
  • borowiki,
  • maślaki,
  • kanie,
  • prawdziwki,
  • podgrzybki.

Jakie owoce wybrać na diecie paleo

Z owoców należy wybierać:

  • maliny,
  • truskawki,
  • czereśnie,
  • wiśnie,
  • agrest,
  • porzeczki,
  • jabłka,
  • mirabelki,
  • jagody.

Dieta paleo to również orzechy i nasiona, które są źródłem zdrowych tłuszczów. Nasiona włoskie, pekan, brazylijskie, nerkowce, migdały oraz pestki słonecznika i dyni pomogą urozmaicić dania, a także stanowią zdrową przekąskę.

Zobacz także: Dieta Karniwora

Dieta paleo może wydawać się dosyć nudna i monotonna. Nie jest to jednak prawda. Bardzo ważna jest umiejętność atrakcyjnego przyrządzenia pokarmów, która zależy wyłącznie od umiejętności oraz fantazji osoby gotującej.

Jakich produktów unikać na diecie paleo?

Dieta paleo wyklucza produkty, które zostały przetworzone. Należy zrezygnować z produktów mlecznych takich jak jogurt, kefir, mleko czy sery. Nie korzystne jest również spożywanie kasz, makaronów, pieczywa czy ryżu.

Oczywiście należy unikać produktów, które są bardzo popularne, ale również mocno przetworzone. Zgodnie z zasadami diety paleo należy unikać cukru, słodyczy oraz soli.

W diecie paleo należy unikać również nasion roślin strączkowych oraz warzyw, które zawierają dużo skrobi tak jak ziemniaki.

Czy dieta paleo jest zdrowa?

Zaletą diety paleo jest wyeliminowanie produktów, które mają dużą ilość cukru, soli i są mocno przetworzone. Podstawowym źródłem energii są tłuszcze.

W diecie paleo nacisk kładziony jest nie tylko na produkty, które spożywamy, ale przede wszystkim na ich jakość. Warzywa i owoce powinny pochodzić z upraw ekologicznych, a mięso od zwierząt, które były hodowane w ekologicznych hodowlach.

Jest to dieta, w której potrawy mają niski indeks glikemiczny, co ma ogromne znaczenie dla osób borykających się z insulinoopornością lub cukrzycą.

Trzeba jednak pamiętać, że odpowiednie zbilansowanie diety jest trudnym zadaniem, które wymaga wprawy i wiedzy. Nie każdy jest w stanie dostarczyć organizmowi wszystkich, niezbędnych składników odżywczych.

Napisane przez

Monika Ramis

Monika jest copywritterem w Slimlife pisze na temat zdrowia, odżywiania i diety, ma obsesje na punkcie zdrowego stylu życia. Pasjonuje się naturą, życiem bez toksyn i chemii. Jeśli nie pisze, przygotowuje dietetyczne posiłki, zielone soki i kimchi dla siebie i swojego chłopaka.