Dlaczego warto biegać – jak zacząć i gdzie szukać motywacji do biegania?

0
62
co daje bieganie

Bieganie to nie tylko prosty sposób na zadbanie o dobrą formę – regularne treningi biegowe mają niezwykle dobroczynny wpływ zarówno na umysł, jak i na ciało trenującego.

Jak zacząć biegać? Najważniejsze zasady początkującego biegacza

Dużym błędem wielu początkujących biegaczy, którzy zastanawiają się nad tym jak rozpocząć bieganie jest narzucanie sobie zbyt wysokiego tempa. Osoby, które zaczynają biegać muszą być przygotowane na to, że nagły i intensywny trening może okazać się dla nieprzystosowanego organizmu zbyt dużym szokiem.

Bieganie należy rozpocząć od oceny swoich możliwości – indywidualne dopasowanie częstotliwości i tempa treningów to podstawa, o której powinien pamiętać każdy początkujący biegacz. Dobrym pomysłem okaże się łączenie biegu z marszem i stopniowe zwiększanie dystansu pokonywanego biegiem. Łagodne i stopniowe wchodzenie w biegową rutynę zapobiegnie przemęczeniu organizmu, które mogłoby skutkować całkowitą rezygnacją z treningów.

imbir odchudzanie

W poszukiwaniu biegowej motywacji

Bardzo ważnym elementem biegania, który pomoże w ukształtowaniu prawidłowej rutyny i złapaniu biegowego bakcyla jest postawienie sobie jasnego i co najważniejsze realnego celu. Dla jednych może to być poprawa wyglądu sylwetki, dla innych chęć zwiększenia wydolności organizmu, a jeszcze inni traktują bieganie jako swoistą formę terapii i świetny sposób na radzenie sobie ze stresem.

Ustalenie jasnego celu pomoże w przezwyciężeniu kryzysowych momentów, które prędzej czy później pojawią się w życiu każdego biegacza. Motywacja przyda się szczególnie wtedy, gdy do biegowej rutyny wkradnie się nuda. Jasny cel pomoże w unikaniu wymówek takich jak niesprzyjająca aura czy złe samopoczucie.

Rozgrzewka – sprawdzony sposób na uniknięcie kontuzji

Pomijanie rozgrzewki przed bieganiem czy porządnego rozciągania po treningu może prowadzić do poważnych i bolesnych kontuzji. Rozgrzewka pozwoli na poprawę mobilności całego ciała, przygotowując mięśnie do podjęcia wzmożonego wysiłku.

Rozciąganie pozwoli z kolei na zwiększenie zakresu ruchu połączeń stawowych, dodatkowo przynosząc ukojenie obolałym i zmęczonym mięśniom. Poza tym odpowiednio dobrane ćwiczenia rozciągające pomogą w zminimalizowaniu dolegliwości bólowych, przyczyniając się do poprawy wydajności biegu.

buty do biegania

Dlaczego warto biegać?

Osoby, które zastanawiają się nad tym co daje bieganie i czy lista potencjalnych korzyści, które niesie ze sobą ta forma aktywności fizycznej nie jest przypadkiem wyolbrzymiona, koniecznie powinny zapoznać się z wynikami dostępnych badań.

  • Udowodniono, że bieganie przyczynia się między innymi do poprawy krążenia krwi, a także odpowiada za podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu. Regularne bieganie może również poprawić wrażliwość organizmu na insulinę, dlatego też bardzo często poleca się je osobom chorym na cukrzycę.
  • Bieganie to także doskonały sposób na uzyskanie i utrzymanie szczupłej sylwetki. Dzięki regularnym treningom możliwym staje się spalenie sporych ilości kalorii, a tym samym pozbycie się niechcianej tkanki tłuszczowej. Warto pamiętać o tym, że najlepsze efekty pozwalające na zbudowanie mocnej sylwetki da połączenie treningów biegowych z ćwiczeniami wzmacniającymi mięśnie grzbietu i brzucha.
  • Poza tym bieganie przyczynia się do redukcji stresu i pozwala walczyć ze stanami obniżonego nastroju. Regularne bieganie na świeżym powietrzu dodatkowo hartuje organizm i przyczynia się do wzmocnienia jego odporności.

A może bieganie na bieżni?

Osoby, które nie lubią lub nie chcą biegać na zewnątrz powinny zdecydować się na rozpoczęcie treningów na bieżni. Bieganie na bieżni, podobnie jak bieganie w terenie, niesie ze sobą wiele korzyści, które pomagają w utrzymaniu zdrowego i wydolnego organizmu.

Dodatkowo bieżnie wyposażone są w różnego rodzaju narzędzia monitorujące, które pozwalają na łatwiejszą i bardziej efektywną kontrolę przebiegu treningu.

  • kontrola pulsu,
  • przebytego dystansu
  • czy tempa biegu pomoże w jego znacznym zoptymalizowaniu.
  • Poza tym bieganie na bieżni to także mniejsze obciążenie stawów i większe bezpieczeństwo treningu.

Bieganie w terenie – dlaczego warto?

Bieganie na świeżym powietrzu niesie ze sobą wiele korzyści -udowodniono, że treningi na łonie natury pomagają w rozładowaniu stresu i przyczyniają się do szybkiej poprawy wydolności organizmu. Dodatkowo bieg w terenie wymaga od organizmu ciągłej adaptacji, co pomaga w zwiększaniu wytrzymałości i zauważalnej poprawie wyników.

Wybierając idealne miejsce do biegania należy pamiętać o tym, że nieprawidłowe przygotowanie się do treningu na twardych nawierzchniach takich jak beton czy asfalt może prowadzić do powstawania bolesnych przeciążeń. Do biegania na asfalcie należy wybrać odpowiednio dopasowane obuwie, które zapewni odpowiedni poziom amortyzacji. Dodatkowo biegając po twardej nawierzchni należy bardzo skrupulatnie przestrzegać planu treningowego.

Dobrym rozwiązaniem może okazać się połączenie treningów na różnych nawierzchniach. Biegi po asfalcie warto urozmaicić na przykład leśną trasą. Biegając na łonie natury warto pamiętać jednak o tym, że wyboisty i nierówny teren wymaga odpowiedniego przygotowania. W trudnym terenie doskonale sprawdzą się specjalnie wyprofilowane buty  do biegania, które pomogą w utrzymaniu bezpiecznej pozycji stopy. Dodatkowo biegając w terenie zawsze warto mieć przy sobie telefon komórkowy, butelkę wody oraz szybką, wysokoenergetyczną przekąskę.