maślanka

Pierwotnie produkt odpadowy z produkcji masła – maślanka – obecnie jest ceniona ze względu na swoje właściwości zdrowotne. Orzeźwiający napój nie tylko dostarcza cennych witamin i minerałów, ale także ma mało kalorii.

Czym jest maślanka?

Maślanka jest cudownie orzeźwiająca i bardzo zdrowa. Zawiera nie więcej niż 1% tłuszczu, ale ma tyle samo składników odżywczych co zwykłe mleko, więc jest świetną lekką alternatywą.

Maślanka to płyn pozostały po ubijaniu masła. Podczas robienia masła śmietankowego stałe składniki śmietanki są oddzielane od cieczy. Pozostały płyn to gotowa maślanka. Natomiast przy produkcji masła ze słodkiej śmietanki, aby uzyskać typowo kwaśną maślankę, pozostałą ciecz trzeba wzbogacić bakteriami kwasu mlekowego.

Ile kalorii ma maślanka

Maślanka prawie nie zawiera tłuszczu. Dzięki zawartości tłuszczu mlecznego poniżej jednego procenta jest bardzo niskokaloryczna (37 kcal). Podobnie jak kefir czy ajran, maślanka jest produktem z kwaśnego mleka, co oznacza, że ​​jest fermentowana. Ta fermentacja sprawia, że ​​produkt mleczny jest trwalszy i ma kwaśny smak.

Naturalna maślanka – czyli jaka?

Naturalna maślanka jest nazywana komercyjnie czystą maślanką, ponieważ nie zawiera żadnych konserwantów, substancji wiążących ani dodatków smakowych. Jednak do masowej produkcji komercyjnej maślanki mleko odtłuszczone jest traktowane kulturą bakteryjną, która zapewnia typowy kwaśny smak. W tej maślance znajdują się dodatki do 10% wody lub 15% odtłuszczonego mleka, dlatego nie można jej nazwać czystą.

Czysta maślanka jest nieco pełniejsza i gęstsza, a maślanka jest nieco gładsza. Jednak obie odmiany niewiele różnią się pod względem zawartości składników odżywczych, zauważalne są tylko niewielkie różnice w smaku.

Czysta maślanka naturalnie zawiera mniej laktozy niż mleko i dlatego jest lepiej tolerowana przez osoby z nietolerancją laktozy.

Jak zdrowa jest maślanka?

Maślanka posiada szereg cennych składników odżywczych, witamin i minerałów. Podobnie jak większość produktów mlecznych, maślanka jest cennym źródłem białka. Z tego napoju korzystają nie tylko wegetarianie, którzy muszą pilnować spożycia białka, ale także wszyscy, którzy chcą schudnąć. Wysoka zawartość białka zapewnia długotrwałe uczucie sytości. Dzięki bardzo niskiej zawartości tłuszczu, poniżej jednego procenta, maślanka jest idealną przekąską dla każdego, kto dba o swoją wagę.

Ile wapnia jest w maślance

Maślanka ma wysoką zawartość wapnia. 500 ml maślanki pokrywa ponad połowę dziennego zapotrzebowania osoby dorosłej. Minerał jest ważny dla zdrowych kości i zębów oraz pomaga zapobiegać osteoporozie. Ponieważ wapń może być magazynowany przez organizm, maślanka doskonale nadaje się do długoterminowej ochrony przed osteoporozą. Według badań, regularne spożywanie produktów mlecznych chroni przed rakiem jelita grubego.

Jakie witaminy są w maślance

Witaminy z grupy B dla zdrowej skóry, włosów i paznokci — chociaż maślanka może nie mieć tak wysokiej zawartości witamin A i D w porównaniu z mlekiem pełnym (ponieważ witaminy te są rozpuszczalne w tłuszczach), zawiera kilka ważnych witamin z grupy B, takich jak B2, B5 i B12. Witaminy z grupy B wspomagają wzrost komórek, dzięki czemu zapewniają gładką skórę, lśniące włosy i zdrowe paznokcie.

Probiotyki w maślance

Zdrowe bakterie kwasu mlekowego sprawiają, że maślanka jest bardziej strawna i wspomaga trawienie poprzez zapewnienie lekko kwaśnego środowiska w jelicie. Zaburzona flora jelitowa prowadzi do licznych problemów zdrowotnych, takich jak problemy z trawieniem i zespół jelita drażliwego. Jeśli toksyczne bakterie jelitowe przejmą kontrolę, może to mieć również negatywny wpływ na inne części ciała. Maślanka, podobnie jak jogurt i kefir, przyczynia się do dodatniego bilansu.
Maślanka, tak jak inne probiotyki, pomaga również w walce z biegunkami i zaparciami.

Maślankę należy stosować ostrożnie jako suplement diety

Niewątpliwie maślanka ma wiele właściwości zdrowotnych i jest łatwa do włączenia do codziennej diety. Może być mniej kaloryczną alternatywą dla porannej szklanki pełnego mleka lub jako dodatek do musli i koktajli.

Jednak radykalne diety maślankowe, jak są czasami promowane w internecie, mogą uszkodzić organizm. Zawarte w maślance składniki odżywcze nie wystarczają do zapewnienia organizmowi zbilansowanej diety.

Monika Ramis

Napisane przez

Monika Ramis

Monika jest copywritterem w Slimlife pisze na temat zdrowia, odżywiania i diety, ma obsesje na punkcie zdrowego stylu życia. Pasjonuje się naturą, życiem bez toksyn i chemii. Jeśli nie pisze, przygotowuje dietetyczne posiłki, zielone soki i kimchi dla siebie i swojego chłopaka.