Intermittent Fasting – definicja, rodzaje, przeznaczenie

0
37
intermittent fasting - definicja, rodzaje, przeznaczenie

Dieta Intermittent Fasting, to dieta, która w ostatnich czasach zyskuje coraz większą popularność. Ze względu na określony czas spożywania posiłków, nazywana jest również postem przerywanym. Na czym właściwie polega Intermiting Fasting, dla kogo jest przeznaczona, oraz czy rzeczywiście jest aż tak skuteczna?

Co to jest intermittent fasting?

Intermittent fasting (IF) jest to inaczej sposób odżywiania, który polega na przyjmowaniu pokarmów wyłącznie przez określony czas w trakcie trwania dnia bądź tygodnia. Przez pozostałe godziny dnia należy wstrzymywać się od spożywania jakichkolwiek posiłków. Dlatego mówi się, że jest to tak zwany post przerywany. W diecie tej naprzemiennie stosuje się do okna żywieniowego, a także ścisłego postu, który wedle założeń ma sprawić, że nasza sylwetka stanie się wyrzeźbiona, a przede wszystkim szczupła. Dietę tę wyróżnia fakt, iż nie narzuca ona jakichkolwiek zasad żywienia, co znaczy, że możemy jeść wszystko to, na co będziemy mieć ochotę. Mimo to, stosując tę dietę, dla osiągnięcia pożądanych przez nas efektów, powinniśmy pamiętać o dostarczeniu odpowiedniej ilości kalorii określonej według zapotrzebowania naszego organizmu. Specjaliści, którzy polecają tę dietę, zachęcają jednak do spożywania posiłków zbilansowanych, które dostarczą nam wszystkich potrzebnych wartości odżywczych.

Dieta IF stosowana jest w kilku wariantach, które dobieramy w zgodzie z własnymi upodobaniami. Rodzaje tej diety zostały stworzone właśnie po to, aby idealnie wpasować się w indywidualne tryby życia osób, które zamierzają przejść na post przerywany. Poniżej omówione zostaną poszczególne warianty diety.

Wariant 16/8 (time – restricted feeding)

Rodzaj ten polega na wprowadzeniu szesnastogodzinnego ścisłego postu. Przez pozostałe osiem godzin doby możemy spożywać posiłki. Najlepszą metodą na utrzymanie tego rodzaju postu jest podzielenie posiłków na trzy syte oraz dwie przekąski. Ten rodzaj głodówki idealnie sprawdzi się wśród osób lubiących ćwiczyć w godzinach popołudniowych. Dzięki temu nie ćwiczą odczuwając głód, a po zakończonym treningu mogą zjeść posiłek regenerujący. Jest to idealny wariant dla osób, które zaczynają swoją przygodę z dietą IF.

Wariant 20/4

Jest to trudniejsza wersja poprzedniego wariantu, ponieważ wydłuża post o cztery godziny, jednocześnie skracając okno spożywania posiłków o połowę. Stosując się do tego rodzaju diety najlepiej spożyć dwa syte, solidne posiłki z koniecznością, by jeden z nich był ciepły. Ten wariant postu przerywanego zaleca się osobom, które mają doświadczenie z IF oraz sportowcom, którzy zacięcie pracują nad swoją sylwetką.

Wariant 5:2 (alternate – day fasting)

Ten rodzaj diety różni się od pozostałych tym, że zamiast określać godziny posiłków, określa się dni tygodnia, w których wprowadzamy post. Innymi słowy, przez pięć dni tygodnia odżywiamy się normalnie, a przez kolejne dwa wprowadzamy post przerywany, w którym posiłki dostarczają nam nie więcej jak 400-600 kcal.

Wariant 6:1

Inaczej nazywany eat – stop – eat, aby go wprowadzić, raz na sześć dni stosuje się post, który trwa przez całą dobę.

Oczywiście istnieją również inne kombinacje modeli tej diety, takie jak chociażby 18/6, czy 4:3, których zasada co do działania jest podobna.

Intermittent fasting – dla kogo?

Dieta Intermiting Fasting osiągnęła tak dużą popularność głównie dzięki wielu pozytywnym opiniom na temat skuteczności jej stosowania. Dowiedziono, że rzeczywiście przyczynia się do znaczącej redukcji tkanki tłuszczowej, którą potwierdzili sportowcy stosujący redukcję masy. Jednak czy stosowanie postu przerywanego jest bezpieczne dla zdrowia?

Kontrowersyjnie wielu dietetyków uważa, iż post połączony z czasem na jedzenie nie jest dobrą opcją dla każdego. Często korzystają z niej osoby aktywne, które nie mogą z różnych powodów normalnie spożywać posiłków w ciągu dnia. Komu więc nie zaleca się stosowania tego typu diety?

Post przerywany odradza się przede wszystkim kobietom w ciąży i tym karmiącym. Nie zaleca się go dla osób ciężko pracujących fizycznie i osobom cierpiącym na cukrzycę. Niewskazane jest również dla dzieci i młodzieży oraz osób z problemami hormonalnymi i niewydolnością nerek oraz wątroby.

Więcej o dietach dowiesz się tutaj: https://slimlife.pl/category/dieta/