OMAD, czyli jeden posiłek na dzień – wady i zalety

0
33
OMAD czyli jeden posiłek na dzień - wady i zalety

Przed omówieniem, czym jest OMAD, należy pokrótce zapoznać się z terminem intermittent fasting.

Co to jest intermittent fasting?

Jest to, w przełożeniu na polski, po prostu post przerywany. Jeśli zdecydujemy się go stosować, sami wyznaczamy, w jakich godzinach jemy. Nie muszą to być wcale drastyczne zmiany. Możemy na przykład postanowić, że o godzinie 18 jemy ostatni posiłek. A o godzinie 10 następnego dnia – pierwszy. Jak widać, nie trzeba więc od razu decydować się na poszczenie przez bardzo długą ilość godzin, a nawet zalecane jest, by takie pomysły wprowadzać powoli, tak, by nasz organizm miał czas, aby się przyzwyczaić.

Najważniejszym założeniem intermiting fasting jest to, że nie liczy się ilość spożywanych kalorii lecz to, kiedy jemy, tak więc możemy spokojnie zrezygnować z obsesyjnego liczenia kalorii, a i tak cieszyć się efektami w postaci zrzucenia zbędnych kilogramów. Jak więc taki post właściwie przyczynia się do tego, że chudniemy i dlaczego taka praktyka, oczywiście stosowana z rozwagą, uważana jest za mającą bardzo pozytywne skutki dla naszego ciała? Korzyści zdrowotne postów zostały udowodnione w wielu badaniach. Im dłużej nie jemy, tym więcej korzyści ma to dla naszego ciała. Nie tylko zrzucamy zbędne kilogramy, ale również pozbywamy się toksyn.

Jakie są zasady OMAD?

OMAD to odmiana postu przerywanego. Jest to skrót od angielskiego „One Meal A Day”, czyli jeden posiłek dziennie. Jest to dieta działająca według zasad przerywanego postu w proporcji 23:1. Oznacza to, że osoba będąca na takiej diecie pości przez 23 godziny na dobę, by jeść jedynie przez jedną godzinę w ciągu doby. Przez ten czas można spożywać wszystko, bez żadnych ograniczeń, nieważne, czy będzie to coś zdrowego i niskokalorycznego czy wręcz przeciwnie. To my stawiamy sobie wymagania w tej kwestii. Przez pozostałe 23 godziny nie możemy jednak zjeść nawet żadnej przekąski. Dozwolone jest tylko i wyłącznie picie wody, herbaty lub kawy – oczywiście bez cukru. Taka dieta ma za zadanie głównie zredukować masę ciała. Jedzenie tylko w ciągu jednej godziny w ciągu dnia znacząco ogranicza nasze możliwości, jeśli chodzi o spożywanie posiłków, tak więc prawdopodobieństwo, że spożyjemy za dużą ilość kalorii, jest naprawdę znikome. Co więcej, jest to dobry trening samokontroli. Po takiej diecie, utrzymanie wagi ciała jest łatwiejsze niż po standardowej diecie odchudzającej. OMAD pozwala nam również zaoszczędzić wiele czasu, który normalnie poświęcilibyśmy na przygotowywanie wielu posiłków.

Jakie są konsekwencje OMAD?

Oczywiście tak wysoce rygorystyczny intermittent fasting, jak wszystko, co skrajne, może nieść za sobą również wiele negatywnych efektów. Na pewno nie możemy takiej diety stosować przez dłuższy czas, ponieważ negatywnie odbiłoby się to na naszym zdrowiu. W ciągu jednej godziny spożycie dziennej dawki kalorii (ok. 2000 kcal) jest niesamowicie trudne. Aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość witamin, zaleca się, by dziennie jeść aż pięć porcji warzyw i owoców. W ciągu godziny taka ilość owoców i warzyw wydaje się niemożliwa do spożycia. Na dłuższą metę, stosowanie diety OMAD nie ma więc zastosowania.

Posiłek złożony ze wszystkich niezbędnych makroskładników oraz o odpowiedniej dziennej ilości warzyw i owoców może zaburzyć gospodarkę cukrową. Odbije się również negatywnie na pracy naszego przewodu pokarmowego, któremu ciężko będzie podołać zadaniu. Taki jeden, ogromny posiłek na pewno przyczyni się u nas do jakichś dolegliwości, między innymi może wywołać:

  • ból brzucha,
  • biegunka,
  • zaparcia.

Tylko jeden posiłek na dzień to znaczne ograniczenie różnorodności naszej diety. Możemy później zmagać się z niedoborami mineralnymi oraz niedoborami witamin, a także białka.
Ciężko również nie zauważyć, jak bardzo negatywnie tego rodzaju intermittent fasting może odbić się na naszej psychice. Czasem zapominamy, że jedzenie to nie nasz wróg, który może sprawić, że nasze ciało nie będzie się nam podobać. Jedzenie to przyjemność i tak też powinniśmy patrzeć na spożywanie posiłków. Osoba wyznaczająca sobie tak skrajne ograniczenia może być zmuszona również znacznie ograniczyć swoje życie społeczne, jako że duża część naszego życia kręci się wokół spotkań w restauracjach czy kawiarniach. Innym negatywnym aspektem jest możliwość wystąpienia napadów głodu, chronicznego zmęczenia czy problemów z koncentracją.

Kto nie powinien stosować OMAD?

Taka dieta raczej nie powinna być stosowana przez przeważającą część ludzi. Wyjątkowo złe efekty może przynieść osobom młodym – dzieciom i nastolatkom, którzy wciąż się rozwijają i z tego powodu potrzebują wyjątkowo zbilansowanej, zdrowej diety oraz regularnego spożywania posiłków zawierających wszelkie niezbędne makroelementy i witaminy. Również osoby z cukrzycą, hipoglikemią, mające problem z metabolizmem lub otyłością, powinny odpuścić sobie ten model żywienia. Warto również dodać, że także osoby z grupy ryzyka zachorowania na bulimię czy anoreksję nie powinny zaczynać diety OMAD. Może ona przyczynić się do wywołania tych chorób psychicznych.

Aby przejść na tę dietę, koniecznie jest wykonanie badań lekarskich, aby upewnić się, że nie istnieją żadne przeciwskazania. Musimy pamiętać, że każda dieta musi przede wszystkim być bezpieczna dla naszego zdrowia.

Więcej na temat diet możesz dowiedzieć się tutaj: https://slimlife.pl/category/dieta/