Probiotyki i prebiotyki – czym są i czy warto je stosować?

0
25

Probiotyki i prebiotyki są w ostatnim czasie „gorącym” tematem. Specjaliści z zakresu medycyny i diety zwracają swoim pacjentom uwagę, jak pozytywny mają one wpływ na zdrowie i dlaczego warto je wprowadzić do codziennego jadłospisu. W artykule odpowiemy na pytanie, czym są prebiotyki i probiotyki, jak działają, a także, dlaczego warto je stosować.

Czym są szczepy probiotyczne?

Już sama nazwa tego szczególnego rodzaju szczepów, może nas naprowadzić na to, czym są w zasadzie probiotyki. Z greckiego „pro bios” określenie probiotyk oznacza dosłownie „dla życia”. Bakterie probiotyczne – nazywane również „dobrymi” bakteriami – należą do naturalnego mikrobiomu ludzkiego organizmu, a ich działanie ma wielokierunkowy i pozytywny wpływ na jego funkcjonowanie. Pod pojęciem probiotyków zawarte są także drobnoustroje o właściwościach probiotycznych.

Probiotyki znajdziemy w określonych typach żywności oraz produktach i preparatach o działaniu leczniczym, czy suplementach diety.

Jak działają probiotyki?

Mikroorganizmy, które określa się mianem probiotyków, wyróżniają się szeregiem cech determinujących ich pozytywny wpływ na organizm. Nie wykazują one cech chorobotwórczych, czy też toksycznych dla człowieka. Są odporne na działanie niskiego pH soku żołądkowego oraz enzymów trawiennych i kwasów żółciowych. Dodatkowo charakteryzują się zdolnością przejściowego lub trwałego kolonizowania nabłonka jelitowego.

Sporą część znanych obecnie probiotyków stanowią mikroorganizmy należące do grupy bakterii kwasu mlekowego. Wykazują one zdolność do beztlenowego rozkładu węglowodanów. Wśród powszechnie wykorzystywanych bakterii o działaniu probiotycznym znajdują się także drożdże (saccharomyces boulardi).

Przyjmowanie odpowiednich probiotyków pozwala zadbać o zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie jelit, a tym samym przyczynia się do zwiększenia odporności. Wprowadzenie probiotyków do codziennej diety służy profilaktyce zakażeń jelitowych, wykazują one działanie przeciwalergiczne i antynowotworowe. Badania pokazują, że regularne spożywanie probiotyków zmniejsza ryzyko chorób serca i stymuluje organizm do walki z infekcjami układu moczowego.

Czym są prebiotyki?

Prebiotyk to nic innego jak błonnik, który jest rozpuszczalny w wodzie. Jednym z najczęściej wykorzystywanych i najlepiej znanych prebiotyków jest inulina. Wielocukier z czołowym składnikiem w postaci D-fruktozy. Inulina obecna jest naturalnie w owocach i warzywach. Posiada słodki smak. Podobnie, jak inne prebiotyki, inulina rozkłada się dopiero w jelicie grubym, gdzie jest wykorzystywana przez probiotyki jako pożywka.

Jak działają prebiotyki?

Prebiotyki wspierają prawidłowe działanie układu immunologicznego poprzez powstawanie korzystnej mikroflory w jelicie grubym. Wykazuje ona działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne, co stymuluje poprawę odporności całego organizmu. Przyjmowanie prebiotyków reguluje przemianę materii i wspomaga leczenie dolegliwości od strony układu pokarmowego. Są zalecane w przypadku leczenia wrzodów żołądka, a także dla osób, które zmagają się z nietolerancją laktozy, czy cierpią na tzw. biegunkę podróżnych. Prebiotyki powodują obniżenie poziomu złego cholesterolu i stymulują lepsze wchłanianie składników mineralnych (cynku, żelaza, wapnia) z pożywienia. Dodatkowo badania wskazują, że prebiotyki hamują rozwój nowotworów.

Jak stosować probiotyki i prebiotyki?

Probiotyki i prebiotyki najlepiej jest przyjmować w ich naturalnej postaci. W przypadku zaburzeń flory jelitowej zaleca się preparaty, które stanowią połączenie probiotyków i prebiotyków (synbiotyk).