Rodzaje wegetarianizmu. Sprawdź jakim typem jesteś.

0
230
rodzaje wegetarianizmu

Wegetarianizm jest coraz częściej wybieranym rodzajem żywienia, jednak nie wszyscy zdają sobie dokładnie sprawę z tego, czym jest ta dieta i jakie są jej rodzaje. Czy na przykład wegetarianie jedzą ryby? A co z jajkami i mlekiem? Choć kwestia ta jest uwarunkowana w dużej mierze indywidualnie – każdy sam wybiera, co jada, a z czego rezygnuje, wyróżnić można różne rodzaje wegetarianizmu, różniące się od siebie zakresem spożywanych pokarmów. Warto też wiedzieć, że weganizm, tak ostatnio popularny, także jest odmianą tej diety.

Klasyczny wegetarianizm

Zdecydowanie najczęściej można spotkać wegetarian, którzy wykluczają ze swej diety jedynie mięso, bez problemu zaś spożywają inne produkty zwierzęce, takie jak mleko i jego przetwory czy miód. Jednak co z rybami? Kwestia wegetarianizm a ryby nie jest jasna. Wszak ryby także mają mięso, jednak pod pojęciem tym wiele osób rozumie jedynie takie jego gatunki jak wieprzowina, wołowina czy drób. Można zatem uznać, że to, czy wegetarianin spożywa ryby (a także owoce morza, czyli mięczaki i skorupiaki), jest jego sprawą indywidualną. Rozumieją to między innymi firmy oferujące catering dietetyczny, które coraz częściej dają swym klientom możliwość wybierania wśród diety wegetariańskiej z rybami i bez nich.
Na pewno wegetarianizm z rybami jest łatwiejszy do stosowania, ponieważ daje dużo większe możliwości. Ryby można przyrządzać na różne sposoby, poza tym ich poszczególne gatunki różnią się smakiem i innymi walorami; do tego dochodzi też bardzo szeroka gama owoców morza. Taka dieta pozwala więc jadać bardzo różnorodnie. Poza tym tego rodzaju produkty są źródłem niezwykle ważnych dla zdrowia składników, jak wysoko przyswajalne białko, witamina D, witaminy z grupy B, a także kwasy omega-3, a więc te substancje, o które szczególnie muszą zadbać osoby wystrzegające się mięsa typu wołowina czy wieprzowina. Na pewno więc taka odmiana wegetarianizmu jest godna polecenia – zwykle z ryb rezygnują osoby, które kierują się względami ideologicznymi, tj. nie zamierzają przyczyniać się do cierpienia żadnych zwierząt.

dieta wege

Semiwegetarianizm

Zwany też fleksiwegetarianizmem, jest bardzo ciekawą odmianą tej diety, także dość łatwą do stosowania. Semiwegetarianie podchodzą do kwestii diety w bardzo indywidualny sposób. Mogą na przykład rezygnować z niektórych gatunków mięs (zwykle pozostają tylko przy drobiu) czy też mocno ograniczyć spożycie mięsa, spożywając je na przykład tylko raz w tygodniu. Taka dieta ma wiele zalet: pozwala jadać różnorodnie, poza tym mięso ma wiele wad jeśli chodzi o jego wpływ na zdrowie, zwłaszcza współczesne, mające dużą zawartość chemicznych składników. Co więcej, osoby jedzące mniej mięsa siłą rzeczy spożywają więcej warzyw i innych zdrowych pokarmów, a także zwykle dbają o różnorodność posiłków.
Na stosowanie takiej diety decydują się między innymi osoby, które chciałyby nie jeść mięsa ze względu na dobrostan zwierząt, ale nie potrafią całkowicie z niego zrezygnować lub nie mogą tego zrobić ze względu na stan zdrowia. Poza tym semiwegetarianizm często jest fazą wstępu do właściwego wegetarianizmu.

Laktoowowegetarianizm

Ta odmiana diety wegetariańskiej zakłada całkowite wyeliminowanie mięsa – zwierząt gospodarskich, dziczyzny, ryb, owoców morza i wszelkich innych. Laktoowowegetarianie jadają zatem tylko rośliny, jaja oraz nabiał. Mogą też oczywiście sięgać po inne produkty zwierzęce, jak miód czy propolis.

dieta wegańska pudełkowa

Zobacz także: Dieta pudełkowa wegańska

Weganizm

To najbardziej restrykcyjna forma diety wegetariańskiej, dość trudna do zastosowania, wymagająca wiele kreatywności oraz wiedzy, ale święcąca obecnie triumfy popularności. Nie da się ukryć, że ma wiele zalet: weganie jadają bardzo zdrowo, sięgając wyłącznie po lekkie pokarmy (nawet nabiał może być ciężkostrawny), muszą też dbać o różnorodność posiłków. Weganizm zakłada odrzucenie wszelkich produktów zwierzęcych, nawet w śladowych ilościach (weganin nie zje więc na przykład jogurtu z dodatkiem żelatyny czy ciasteczek z miodem). Na dietę składają się wyłącznie: owoce, warzywa, nasiona, ziarna i pestki, a także tłuszcze roślinne.