czy ryż jest zdrowy

Dawniej za taki klasyczny zdrowy posiłek uznawano połączenie piersi z kurczaka, ryżu i ugotowanego brokułu. Wciąż raczej nikt nie ośmieliłby się stwierdzić, że kurczak i brokuły nie są dobrym źródłem wartościowych składników, ale już z ryżem można się nieco dłużej zastanowić. Nie jest on w Polsce aż tak popularnym dodatkiem co ziemniaki. Na pewno też nie jest aż tak zdrowy jak kasza. Mimo wszystko absolutnie warto włączyć go do diety i to najlepiej różne jego odmiany, bo ryż nie musi być wcale biały i przy tym absolutnie nie trzeba go podawać wyłącznie z kurczakiem czy brokułami.

Podstawowe rodzaje ryżu

Ryż można zakwalifikować do różnych grup albo ze względu na jego długość, albo ze względu na jego kolor. To barwa ma jednak największy wpływ na jego aromat, smak i wartości odżywcze, dlatego to na nią warto zwrócić szczególną uwagę.

Ryż biały

Najpopularniejszy ryż biały ma niestety najmniej korzystnych wartości odżywczych, ale i tak w pewnych sytuacjach sprawdza się doskonale, albowiem dzięki temu, że jest lekkostrawny, może być stosowany właśnie na dietach lekkostrawnych – po różnych zabiegach i operacjach czy np. przy aktywnych schorzeniach układu pokarmowego.

Ryż brązowy

Wersja brązowa uchodzi natomiast za najzdrowszą. Brązowe ziarna nie są pozbawiane swoich naturalnych łupinek, które charakteryzują się wysoką zawartością nasycającego błonnika oraz różnych innych substancji odżywczych.

Ryż czarny

Podobne do nich są ziarna czarne, którym przypisuje się głównie świetną zawartość żelaza i wysoką obecność przeciwutleniaczy, jak również i zdolność do fajnego pokręcania wyglądu dań.

Ryż czerwony

Z kolei odmiana czerwona okaże się zdecydowanie najsłodsza.

Czy ryż jest zdrowy?

Zdecydowanie tak. Każda jego odmiana dostarcza organizmowi pewnych substancji odżywczych, takich jak białka, węglowodany oraz w niewielkiej ilości zdrowe tłuszcze. Ponadto ten produktu jest bogaty w witaminy i minerały. Zawsze zawiera w sobie m.in. witaminy z grupy B, magnez, żelazo, witaminę E, potas, wapń i mniejsze ilości selenu oraz cynku. Na szczególne wyróżnienie zasługuje też dodatek błonnika. To dzięki tej substancji produkty stają się bardziej nasycające, nie podnoszą gwałtownie poziomu cukru we krwi, a ponadto dobrze wpływają na trawienie, bo przyspieszają przemianę materii.

Teraz sporo mówi się o tym, że węglowodany warto ograniczać, ale w pewnych sytuacjach są one wprost niezbędne, a wtedy warto je czerpać z dobrych źródeł. Porcja ryżu połączona z odżywką białkową i świeżymi owocami o doskonały przykład posiłku przedtreningowego, po którym człowiek momentalnie nabiera ochoty i siły na to, by trochę poćwiczyć.

Ile kalorii ma ryż

Osoby, które są na diecie i próbują się odchudzać, zainteresują się na pewno tym, ile kalorii ma ryż. Na szczęście o dziwo wcale nie tak dużo. Sto gramów nieugotowanych ziaren to jakieś 350 kalorii, a jest to jednak porcja naprawdę spora, którą porządnie można się najeść. Podobna kaloryczność obowiązuje w przypadku każdej odmiany ryżu. Poprzez lekkie przegotowanie ziaren można natomiast doprowadzić do wzrostu ich objętości, by jeszcze bardziej się nimi nasycić.

Napisane przez

Monika Ramis

Monika jest copywritterem w Slimlife pisze na temat zdrowia, odżywiania i diety, ma obsesje na punkcie zdrowego stylu życia. Pasjonuje się naturą, życiem bez toksyn i chemii. Jeśli nie pisze, przygotowuje dietetyczne posiłki, zielone soki i kimchi dla siebie i swojego chłopaka.