Sport lekarstwem na stres – czyli jak radzić sobie ze stresem?

0
98
sport lekarstwem na stres

Stres towarzyszy każdemu z nas podczas codziennej pracy, czy podejmowaniu się obowiązkowych lub rutynowych czynności. Mimo, że technologia ułatwia nam szereg zadań, to jednak współczesny człowiek nie ma możliwości odpoczęcia i cieszenia się życiem – co w założeniu miały nam nowoczesne sprzęty zapewnić. Nasza praca skupia się w dalszym ciągu na zapewnieniu sobie przetrwania, jednak zmienił się zakres czynności, jakie muszą zostać podjęte, aby ów przetrwanie było możliwe. Praca w korporacji, bycie ogniwem w mniej lub bardziej sprawnej machnie społecznej, jest dla wielu osób ogromnie stresujące. Tak bardzo, że o stresie mówi się już jako o chorobie cywilizacyjnej XXI wieku.

Wobec stresu nie możemy pozostawać obojętni. Ma on bowiem ogromny i niezbyt pozytywny wpływ na nasze zdrowie, ciało i psychikę. Jak przekonują lekarze i specjaliści, ze stresem możemy sobie radzić poprzez ruch.

Jak radzić sobie ze stresem? Sport remedium na nerwy

Według specjalistów to właśnie sport jest jednym z najlepszych sposobów na walkę ze stresem. Ćwicząc fizycznie nie tylko możemy zadbać o poprawę swojej sylwetki, ale również zatroszczyć się o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Sport jest doskonałym sposobem na walkę z napięciami powstałymi w wyniku ekspozycji na czynniki stresogenne. Dzięki niemu możemy w końcu poczuć odprężenie, ale jednocześnie „naładować się” energię. Poprzez ćwiczenia fizyczne podnosimy swoją odporność (również na stres), poprawiamy swoją sprawność intelektualną i polepszamy swoją koncentrację. Co więcej, dzięki hormonom, które pojawiają się w naszym organizmie w wyniku aktywności fizycznej, poprawia się nasza samoocena i polepsza się nasz nastrój. Te zalety uprawiania sportu potwierdzają liczne badania.

Osoby ćwiczące mniej podatne na stres

Warto tutaj dodać, że osoby, które regularnie podejmują się aktywności fizycznej są także bardziej wydolne pod względem tlenowym. Oznacza to, że pod względem fizjologicznym są mniej podatne na stres i ich ciało szybciej wraca do normy podczas ekspozycji na czynniki stresujące – tętno normuje się sprawniej. A to ze względu na fakt, że podczas wysiłku fizycznego również nasze ciało jest poddawane swoistemu stresowi fizjologicznemu. Tętno przyspiesza, mięśnie się kurczą, a nasza psychika mierzy się z wyzwaniem. W taki sposób osoby ćwiczące warunkują swój cały organizm do skuteczniejszej walki ze stresem, który daje podobne objawy fizjologiczne.

Sposoby na stres – aktywność fizyczna wpływ na mózg

Liczne badania wskazują również, że uprawianie sportu wpływa także na pojawienie się zmian neurologicznych w mózgu. W ich efekcie nasze odczuwanie stresu jest mniejsze, niż u osób, które nie podejmują regularnej aktywności fizycznej. W czasie, gdy ćwiczymy w naszych ciałach budzą się neurony, których zadaniem jest „uspokajanie” nadaktywnych komórek nerwowych powodujących stres.

Kolejną niezwykle istotną zaletą uprawiania sportu regularnie, jest fakt, że w jego wyniku cały układ nerwowy zostaje wzmocniony. Dzięki czemu osoby, które ćwiczą nie są tak podatne na pogorszenie stanu zdrowia wywołanego stresem, niż te osoby, które prowadzą siedzący tryb życia.

Jak walczyć ze stresem? Endorfiny zrobią to za Ciebie

Podczas aktywności fizycznej – tak, jak to wcześniej napisaliśmy – wyzwala się wiele substancji, które mają pozytywny wpływ na zdrowie organizmu. Poprzez ich obecność łatwiej nam radzić sobie i eliminować niepozytywne emocje, a także zastępować je pozytywnymi. Już 40 minut wysiłku fizycznego sprawia, że z treningu możemy wyjść z lepszym humorem.