Zapracuj na swoją odporność, czyli jak podnieść odporność organizmu

0
11

W okresie jesienno-zimowym bardzo łatwo o wszelkie infekcje. Na każdym kroku mamy do czynienia z osobami, które mają chociażby katar czy kaszel, dlatego istnieje spore ryzyko, że się zarazimy. W tym czasie są takie momenty, kiedy naprawdę trudno dostać się do lekarza. A kiedy już uda nam się dostać, okazuje się, że jest tam tyle chorych osób, że ostatecznie możemy wrócić do domu jeszcze bardziej chorzy niż wyszliśmy.
Najlepiej unikać takich miejsc. Przecież nie można zaszyć się w domu tylko trzeba żyć normalnie – chodzić do pracy, szkoły, na zakupy itp. Ale jak to zrobić, jeśli nasza odporność w sezonie jesienno-zimowym praktycznie nie istnieje, układ odpornościowy szwankuje i związku z tym ciągle „coś łapiemy”?

Jeżeli w ciągu roku przeziębiasz się więcej niż dwa razy, powinna zapalić ci się w głowie czerwona lampka. Najwyraźniej masz obniżoną odporność i czas najwyższy coś tym zrobić.
Najlepiej od razu wziąć się do pracy.

Zatem jak podnieść odporność i jak wzmocnić organizm żeby nie łapać każdego napotkanego przeziębienia? W tym artykule powinieneś znaleźć odpowiedź na to pytanie.


Czym jest odporność?

Najprościej mówiąc, odporność jest reakcją obronną organizmu na wszelkie wirusy i bakterie. Jej głównym zadaniem jest wyeliminowanie tych czynników i ochrona organizmu przed wieloma chorobami. Jeśli non-stop łapiesz przeziębienia, ciągle masz opryszczkę, często boli cię gardło, ucho a do tego szybciej się męczysz i nie możesz lub źle śpisz to znak, że Twój układ odpornościowy potrzebuje Twojej pomocy.

Jak wzmocnić odporność podczas codziennych czynności?

By pozytywnie wpłynąć na swój układ odpornościowy, najlepiej najpierw przyjrzeć się czynnościom, które wykonujemy codziennie. Często to właśnie zaniedbywanie tych podstawowych czynności obniża naszą odporność. Zaliczyć do nich możemy przede wszystkim:
Odpowiednią ilość snu i odpoczynku – ciągle zarywane noce obniżają funkcjonowanie systemu obronnego i uniemożliwiają odnowę komórek odpornościowych. Dlatego pamiętaj żeby zapewnić sobie ok. 8 godzin snu na dobę. Najlepiej jeśli jest możliwość wysypiać się w całkowitej ciszy i ciemności, co korzystnie wpływa na wzrost liczby limfocytów, które są odpowiedzialne za naszą odporność.
Unikanie stresu i dbanie o wypoczynek – nasz układ immunologiczny jest powiązany z układem nerwowym, sytuacje stresowe zakłócają współpracę obu układów i osłabiają naszą odporność. Dlatego bardzo ważne jest dbanie o relaks – rób to co sprawia ci przyjemność. Mogą to być spotkania towarzyskie, wyjście do kina czy czytanie książek – najważniejsze żebyś mógł się w tym czasie odprężyć.
Śmiech – ma ogromną moc zwłaszcza kiedy jest głośny i angażuje całe ciało, wpływa na wzrost ilości przeciwciał oraz po prostu obniża poziom stresu.
Unikanie używek – alkohol, kawa, papierosy niszczą witaminy oraz mikroelementy, które pomagają zwalczać wirusy i bakterie. Nadużywanie używek powoduje znaczne osłabienie naszej odporności.
Aktywność fizyczna – sport to zdrowie – spróbuj choć, co drugi dzień poświęcić 30 minut na jakąś aktywność fizyczną: bieganie, pływanie, jazda na rowerze lub chociażby szybki marsz. Każda regularnie wykonywana aktywność, w której twoje tętno osiągnie 130 uderzeń na minutę, wzmocni odporność i wpłynie na zmniejszenie ilości zachorowań.
Zadbaj o dietę – jedz dużo warzyw (np. zupy warzywne) i owoców. Nie zapominaj o jogurtach naturalnych i kiszonkach (zawierają naturalne probiotyki). Nie bój się stosować ostrych przypraw (mają właściwości bakteriobójcze i oczyszczające).
Nie zapominaj o czosnku. Pomimo jego drażniącego zapachu i ostrego smaku doskonale oczyszcza organizm z drobnoustrojów chorobotwórczych i działa bakteriobójczo.

Inne sposoby za wzmocnienie odporności

Inne sposoby, które możesz wykorzystać w celu zwiększenia odporności to stosowanie ziół, takich jak: żeń-szeń, jeżówka purpurowa, aloes, wiesiołek dwuletni, czystek.
Dobre rezultaty ma też suplementacja witaminą D.
Poza tym możesz spróbować działania akupresury, która również może wspomagać odporność.

Jeżeli powyższe sposoby nie przyniosą rezultatu – w co bardzo trudno uwierzyć – to pozostaje wizyta u lekarza. Może on przepisać nam leki, które zwiększają odporność (lymphozil, groprinozin, echinacea i padma-26 lub w kroplach: esberitox, immunal).